Fett med vett!

Fetter är viktiga ämnen för kroppens olika funktioner…  De är bland annat nödvändiga för cellernas funktioner, för produktion av olika hormoner och även viktigt för hjärtat. Fetter fungerar också som antioxidanter, vilka man kan likna vid ett slags rostskydd för kroppens insida.

Är alla oljor och fetter lika bra?

Det är skillnad på olika oljor och fetter både i smak och uppbyggnad och det finns en hel vetenskap om detta men man behöver inte veta allt, lite sunt förnuft och övergripande information räcker långt. Kortfattat kan man säga att man aldrig bör steka i vegetabiliska oljor då dessa blir skadliga för kroppen om de upphettas över 40º. Däremot är de en fantastisk källa till viktiga näringsämnen. Använd oljan som den är på maten när den är färdiglagad eller varför inte göra en dressing smaksatt med örter och kryddor till salladen.

Om man vill ha något som passar för stekning så rekommenderar jag främst filtrerad kokosolja som tål högre temperaturer än övriga vegetabiliska fetter. Kokosoljan är också utmärkt att använda som ingrediens vid bakning. Smör är bättre att steka i än olja, vill man ha det än bättre så kan man använda sig av Ghi (Ghee) som är en produkt av smör där man har tagit bort slaggprodukterna. Ghi kan avändas till matlagning men också på varm mat som smakförstärkare.

Om du vill göra ditt eget Ghi som egentligen inte är så svårt, kan du hitta information här: Zarahssida.se eller nillaskitchen.com

Tänk på att margarin i fast eller flytande form är vegetabiliska oljor och s

skall alltså inte användas till matlagning!
Den hälsosamma oljan.

Min personliga favorit i köket är olivoljan och då köper jag alltid ekologisk kallpressad jungfruolja. Tillsammans med citron och lite vitlök blir det en riktig smakupplevelse framför allt på salladen. Andra oljor som kan vara värda att prova är sesamolja, mandelolja, pumpafröolja eller rapsolja för att nämna några. Oljor finns i olika prisklasser och kvaliteter och mitt råd är att se till att de är kallpressade och helst ekologiska. Om man nu är inriktad på att stärka hälsan är det ju bra att undvika onödiga eventuella toxiner och tillsatser. Prova dig fram bland olika oljor, du kanske hittar en egen favorit som tar matlagningen till en ny nivå.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.